N°5 - 11/05/2015

Monument van Daan Theys voor Wereldvredevlam

De Wereldvredevlam komt naar Holsbeek op zaterdag 3 oktober.

De Wereldvredevlam staat wereldwijd voor het geloof in de vrijheid van iedereen om ongeacht zijn of haar situatie vrede te maken.

Het verhaal begint in 1999 wanneer op vijf continenten een vredesvlam aangestoken wordt. Daarna kwamen de vlammen in Wales samen en werden de Wereldvredevlam. Vandaaruit verspreidt de vlam zich weer terug over de hele wereld, in huizen, openbare gebouwen, steden en dorpen.

Onder impuls van Joeri Minnen, Ann Spaepen en Jozef Vuerinckx zal Holsbeek de tweede gemeente in België worden waar de Wereldvredevlam een plek krijgt.

Ze zal geborgen worden in een monument ontworpen en uitgevoerd door Daan Theys, glaskunstenaar uit Sint-Pieters-Rode. De vlam zal haar plaats krijgen aan “Plas” op de hoek van de Houwaartsebaan en de Langestraat.

Hieronder lees je meer via de link naar het artikel in Het Laatste Nieuws van 30 april.

We houden je zeker op de hoogte van alle activiteiten rond vrede die in de periode rond 3 oktober plaats hebben.

Herstelwerken asfalt Dutselstraat en Leuvensebaan

Vorige week startte de firma Aswebo met het herstel van een aantal scheuren in het asfalt van de Dutselstraat en de Leuvensebaan.
Ook de volgende weken loopt dit werk verder. Doorgang blijft steeds mogelijk op één weghelft, maar het verkeer zal wel hinder ondervinden.

De barsten zijn het gevolg van de extreme winterkoude in 2008-2009. Het was toen gedurende een hele periode uitzonderlijk koud, met een dieptepunt van –18°C, een temperatuur die we de voorbije 30 jaar in Vlaanderen nooit gemeten hebben.
Deze extreme koude, die zeker in tijden van klimaatopwarming niemand verwachtte, veroorzaakte schade aan een aantal recent aangelegde wegen in Vlaanderen. Niet omdat die wegen niet sterk genoeg aangelegd zijn, maar -ironisch genoeg- omdat de fundering te sterk aangelegd is.

Die verklaring vond het Onderzoekscentrum voor de Wegenbouw, dat ook vanuit andere gemeenten meldingen kreeg over hetzelfde fenomeen. Vroeger bestond fundering voor wegen altijd uit steenslag vermengd met zand. Op een aantal wegen, aangelegd in de periode 2000-2010, is steenslag echter vermengd met cement. Deze laag vormt een zeer stabiele basis voor de weg. Nu is helaas gebleken dat deze fundering te stug is voor de extreme kou die we in de winter 2008-2009 kenden. Bij inkrimping door de kou geeft ze minder mee en barst. Het asfalt dat er op ligt, barst onvermijdelijk mee.

Bij de aanleg van de volgende delen van het Ruggengraatproject (Kortrijksebaan, Gobbelsrode en Rotselaarsebaan) is de fundering aangepast, zodat dit fenomeen zich er naar verwachting niet zal voordoen.

Bontste buurtfeest

If you pay peanuts you get monkeys... en effectief!

Op pinkstermaandag 25 mei is het zover: dan kan je met de kinderen een dagje naar Planckendael!
Tot en met 12 jaar komen ze er gratis in, vanaf 13 jaar betaal je 15 euro.

En wat zeggen we dan? "Dankjewel CD&V!"

Inschrijven doe je via de link bij "lees meer".

Herstel betonwegen Nieuwrode

Dit jaar vernieuwt de gemeente de asfaltvoegen van drie belangrijke betonwegen in de deelgemeente Nieuwrode: de Appelweg, Vlasselaar en Terheidse Hoek.

Zo vermijden we dat de betonwegen verdere schade oplopen door waterinsijpeling en vorst. In 2001-2003 zijn zo alle betonwegen in de gemeente systematisch onder handen genomen. Nu twaalf jaar later is het opnieuw het moment.

De kostprijs wordt geraamd op 40.000 euro.

De gemeente vraagt nu prijs bij verschillende firma’s. De werken zullen uitgevoerd worden na de zomer.

Vóór het zover is, gaat de gemeente nog enkele gebroken betonvakken vervangen op de Appelweg en Terheidse Hoek. Op Vlasselaar gebeurde dat vorig jaar al.

Kasseiwegen

Onze kasseiwegen behoren tot de mooiste wegen in onze gemeente. Ze zijn bovendien van grote waarde voor ons landschap en voor onze geschiedenis.
Daarom vindt CD&V Holsbeek het nodig om deze kasseistroken te behouden in onze gemeente. De voorbije jaren werd daarom al ruim 3 km van de totaal 5 km heraangelegd.

Dit jaar zijn enkele kasseistroken in de Veeliedenstraat, de Dellestraat en de Apostelblokweg aan de beurt.

De kostprijs van de werken wordt geraamd op 90.000 euro.

Binnen een jaar of drie zullen alle kasseiwegen van de gemeente in goede staat zijn!