N°2 - 09/03/2016

Vanaf 2017 komt er een extra spitsstrook op de E314 tussen Wilsele en Holsbeek (richting Lummen). Onder impuls van Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V) kwam dit dossier op de agenda van de commisie Mobiliteit en Openbare Werken in het parlement. Daar kondigde de Vlaamse regering aan de werken sneller uit te voeren dan gepland.

Een spitsstrook is een extra rijvak dat op drukke momenten opengaat voor het verkeer. Het zorgt voor een hogere wegcapaciteit en verbetert daarmee de verkeersdoorstroming op de snelweg. Op die manier moet de spitsstrook er mee voor zorgen dat het aantal files daalt.

Karin Brouwers vertelt: "Bedoeling is op dit moment dat het Agentschap Wegen en Verkeer volgend jaar (2017) de extra spitsstrook realiseert tussen Wilsele en Holsbeek. Op die manier lost het toch al een deel van het fileleed 's avonds op."

Hans Eyssen, CD&V burgemeester, reageert tevreden: "Wij zijn al jaren vragende partij voor zo'n uitbreiding. Onze bewoners hebben dagelijks hinder van het vele sluipverkeer dat door Holsbeek komt omdat het verkeer vaststaat op de E314. Dit is alvast een stap in de goede richting en zal hopelijk leiden tot minder sluipverkeer in Holsbeek."

Op zaterdag 19 maart gaat de gemeente Holsbeek de strijd aan tegen zwerfvuil tijdens de jaarlijkse zwerfvuilophaling.

Van 9u tot 12u gaat CD&V Holsbeek met de andere vrijwilligers mee op stap om de Holsbeekse straten zwerfvuil-vrij te maken.

Deze editie dragen we op aan Romain Schotsmans die vorige maand plots overleed. Hij was een hele trouwe zwerfvuilraper, we zullen hem zaterdag missen.

Na al het harde werk genieten we 's middags samen van een lekkere kom soep!

Wil je graag een handje helpen?

We spreken om 9u af aan de refter van basisschool "De Gobbel" in Kortrijk-Dutsel.

Inschrijven kan door een mailtje te sturen naar milieu@holsbeek.be

Meer info kan je altijd vinden op de website van de gemeente www.holsbeek.be

Op de gemeenteraad van februari stemde de meerderheid een nieuw verkeersreglement voor voertuigen die langer zijn dan 10 meter.

Volgens dat nieuwe reglement mag dit type voertuigen niet meer door bepaalde straten in Holsbeek rijden.

Belangrijk is wel dat het reglement een uitzondering maakt voor landbouwvoertuigen.

Hans Eyssen, burgemeester en verantwoordelijk voor de politie, licht toe: "We merkten dat meer en meer vrachtwagens onze gemeente begonnen te gebruiken als sluiproute naar bv. Lubbeek. Dit leverde regelmatig problemen op, omdat het op sommige plaatsen in onze gemeente gewoonweg onmogelijk is om te manoeuvreren met zo'n lang voertuig. Dit nieuwe reglement moet proberen dit probleem op te lossen."

Schepen van Landbouw, Nadine Van Horebeek vult aan: "We wilden natuurlijk niet dat dit reglement onze lokale landbouwers zou raken. Het is belangrijk dat zij nog steeds aan hun veld kunnen om het te bewerken. Vandaar deze uitzondering voor landbouwvoertuigen."

Op vrijdag 19 februari nodigde het gemeentebestuur de leden van alle Holsbeekse adviesraden en het gemeentepersoneel uit voor een nieuw netwerk-event "kLinkedin"!

Eerst was het de beurt aan burgemeester Hans Eyssen om het personeel te bedanken en hen in de bloemetjes te zetten. "Jullie leveren schitterend werk, dag in-dag uit," toonde hij zich een zeer tevreden burgemeester.

Vervolgens richtte Ann Spaepen zich als voorzitter van de gemeenteraad naar de adviesraadsleden. Ze bedankte hen uitvoerig voor hun inzet en gedrevenheid de afgelopen jaren. "Vrijwilligers zoals jullie zijn van onschatbare waarde voor onze gemeente, dank je wel daarvoor," vertelde Ann.

Na het officiële speech-gedeelte konden de genodigden elkaar beter leren kennen bij een hapje en een drankje. Bij lees meer kan je alvast de foto's bekijken van deze geslaagde avond!