N°10 - 16/10/2015

Cultuurweekend 17 & 18 oktober

Zaterdag 17 en zondag 18 oktober vindt het jaarlijkse Cultuurweekend plaats!

Dit jaar boksten de Cultuurraad i.s.m. de Cultuurdienst een schitterend programma in elkaar met als thema 'De Nacht'. Zo is er onder andere een familiezoektocht, komt 'Monsieur Lumineux' op bezoek en kan je er genieten van de kunstwerken van Horst Festival.

"De uitvalsbasis van het Cultuurweekend blijft traditiegetrouw het Kasteel van Horst," vertelt Guido Peers, CD&V gemeenteraadslid en cultuurpromotor.

"Daarnaast besliste de Cultuurraad na de goede ervaring van vorig jaar, om ook dit jaar een aantal buitenlocaties in het programma op te nemen. Zo zal je ook aan het atelier van Paul Van Riel, café Bezzeke 2 en de kerk van Sint-Pieters-Rode de artistieke talenten van kunstig Holsbekenaren kunnen bewonderen," aldus Guido.

De officiële opening van het Cultuurweekend is gepland op zaterdag 17 oktober om 19u met een nocturne. Wil je er graag bij zijn? Dan laat je dit best zo snel mogelijk weten aan de Cultuurdienst (016 62 95 02 of cultuur@holsbeek.be, liefst voor 12 okt.)

Wil je graag meer weten? Kijk dan zeker eens in de brochure van het Cultuurweekend. Hopelijk tot dit weekend!

Gemeenteraad keurt samenwerking gemeente-OCMW-IGO goed

Op de gemeenteraad van 13 oktober keurden de gemeenteraadsleden een samenwerkingsovereenkomst met IGO goed voor het verkrijgen van energieleningen.

De bedoeling van deze overeenkomst is om inwoners die het financieel moeilijk hebben, de mogelijkheid te geven met een goedkope lening hun huis te verbouwen om het energiezuiniger te maken.

Inge Claes, OCMW-voorzitter, ligt toe: "We merken geregeld dat mensen die bij ons hulp komen vragen een woning hebben waar veel energie verloren gaat. Vaak hebben deze mensen ook niet de mogelijkheid om deze aanpassingen zelf te betalen. Vandaar kan een goedkope lening een duwtje in de rug betekenen."

"Het project bij IGO loopt al een tijdje en we zijn dan ook blij dat nu ook Holsbeek beslist heeft om toe te treden tot dit systeem. Dit zal onze inwoners zeker ten goede komen." aldus Erik Boon, lid van het Vast Bureau

Wie interesse heeft in deze lening kan best eens langsgaan bij het OCMW om te informeren naar de voorwaarden van de lening.

Inhuldiging Gravenstraat & Bruul

Op zondag 25 oktober huldigt de gemeente Holsbeek officieel de heraangelegde Gravenstraat en Bruul in.

Na de wegenwerken van het afgelopen jaar zullen de straten die zondag officieel geopend worden. De feestelijkheden starten om 13u30 en tijdens de namiddag zullen de Holsbekenaren kunnen genieten van optredens, kinderanimatie en verschillende drank- en eetstandjes!

Naamplaatjes op grafzuilen

Op de laatste gemeenteraad stelde het schepencollege een nieuwe dienstverlening voor de Holsbekenaren voor.

Vanaf 1 november 2015 is het mogelijk om een naamplaatje te laten aanbrengen op de herdenkingszuilen die aan de strooiweides staan van de drie begraafplaatsen.

"We hebben met onze ploeg altijd al veel aandacht gehad voor onze begraafplaatsen. Deze nieuwe mogelijkheid voor de Holsbeekse inwoners zorgt ervoor dat iedereen een passende herdenking kan kiezen op onze begraafplaatsen" zegt Nadine Van Horebeek, schepen van Begraafplaatsen. "De Groendienst levert al uitstekend werk om de begraafplaatsen te onderhouden en ze zullen ook zorgvuldig deze taak uitvoeren."

Het aanbrengen van het naamplaatje zal door de gemeente gebeuren en kost 50 euro voor een periode van 10 jaar. Wie dit wilt, kan dit naamplaatje ook nog voor vroegere overledenen aanvragen op het gemeentehuis.

Foto's van wat er te beleven was in Holsbeek

De voorbije weken waren goed gevuld met goedgezinde activiteiten in Holsbeek.

Steven Vanackere kwam spreken, Johan Verminnen kwam zingen, de wereldvredesvlam brandt in Sint-Pieters-Rode...

Foto's van deze prachtige dingen vind je in onze galerij 'in beeld' op onze website.

Klik zeker door op de onderstaande link!

We zitten ook op facebook!

Sinds enkele maanden kan je ons ook volgen op facebook.
Je hoeft zelfs geen eigen facebookaccount te hebben om eens te gaan snuisteren op onze facebookpagina.

Gewoon de link volgen en je kan door onze pagina bladeren.

Liever geen nieuwsbrief meer ontvangen?

Geen probleem, een mailtje naar annaspaepen@gmail.com met als onderwerp "stop nieuwsbrief" en we schrappen je uit onze lijst