"We zetten een volgende stap in de heraanleg van onze grote wegen", vertelt Hans Eyssen, "nu de vier laatste fasen van het Ruggengraatproject in concrete voorbereiding zijn. Het is nu de beurt aan de Appelweg, de belangrijke verbindingsweg tussen Nieuwrode en Wezemaal."
De volledige heraanleg van de Appelweg, met nieuwe riolering, een nieuw wegdek en voet- en fietspaden, staat al langer op het programma meteen na de uitvoering van het Ruggengraatproject. Het eerste werk daarvoor is nu het aanstellen van een ontwerper.
Positief nieuws is dat Minister Joke Schauvliege vorige maand de Appelweg op het programma van de rioleringstoelagen zette. Daardoor is de gemeente zeker van een aanzienlijk subsidiebedrag.
Samen met de Appelweg wordt ook Mennenshoeve, een klein zijstraatje, vernieuwd.
Vlasselaar, een verderop gelegen deel van de verbindingsweg, pakken we aan nadat Aquafin een collector heeft gelegd in Vlasselaar-Wezemaal. Het Holsbeekse deel van Vlasselaar watert immers naar die collector in Wezemaal af.

Hans Eyssen gaat verder: "Ook voor de heraanleg van de Kriesberg en Zandstraat stellen we een ontwerper aan. Het Vlaamse gewest wil ook het afvalwater van het oostelijke deel van Nieuwrode uit de beken houden en afvoeren naar het zuiveringsstation. Aquafin legt daarvoor een collector aan onder de straat Losting en onder de Rijksweg door tot in de Zandstraat. De Zandstraat zelf en de hoger gelegen Kriesberg wateren dan af naar deze collector. Daarom voorziet minister Schauvliege ook hier een rioleringstoelage.
Samen met die rioleringswerken vernieuwen we de volledige straten."

De uitvoering van deze werken is voorzien voor de volgende bestuursperiode.