Rudy Janssens, schepen, verantwoordelijk voor openbare werken, trekt samen met Hans Eyssen nog steeds gestaag de kar van ons ruggengraatproject.

Op dit moment bereiden zij de volledige vernieuwing van het derde en laatste deel van de Leuvensebaan (tussen Oude Daalputstraat en Ijzeren Kruis) voor.
De gemeenteraad keurde daarom al het ontwerp van rooilijnplan (tot waar komt het openbare domein) goed.

In 2006-2007 legden we al het eerste deel van de Leuvensebaan aan (van de grens met Kessel-lo tot de Oude Daalputstraat).
In 2015 was de andere zijde (van de Gebrs. Van Tiltstraat tot het IJzeren Kruis) aan de beurt.

Voor het tussenliggende deel moesten we wachten op de goedkeuring van de rioleringstoelagen door het Vlaamse gewest.
We kregen recent bericht dat dit in 2019 in orde komt. Nu worden dus alle voorbereidingen getroffen en plannen opgesteld voor dit laatste stukje Leuvense Baan.

Zoals op de eerste twee delen van de Leuvensebaan, voorziet het rooilijnplan een breedte van 11 meter openbaar domein.
Dat is het absolute minimum om de weg aan te leggen met langs beide zijden een voet- en fietspad in klinkers.
De grote lijnen van de weginrichting zijn hetzelfde als op de reeds eerder aangelegde wegdelen.
 
Het tracé van de weg is op dit wegdeel wel tamelijk moeilijk, door de combinatie van bochten, taluds en gevels van woningen die dicht tegen de straat staan.

Na de voorlopige goedkeuring van het rooilijn- en innemingsplan door de gemeenteraad volgt het openbaar onderzoek.
Alle aanpalenden krijgen een brief waarin ze lezen wat de plannen zijn. Pas na het openbaar onderzoek wordt de rooilijn definitief vastgelegd.


Als die werken klaar zijn komen nog de laatste ontbrekende delen van het Ruggengraatproject aan de beurt: Nobelberg en Gravenstraat-Rodestraat.
Dorp Nieuwrode zal natuurlijk nog voor deze wegdelen aangelegd worden.