100 jaar familie Van Ermen Dirigent van De Ware Vrienden

zaterdag, 4 februari, 2012
2 van de 4 generaties op de foto met burgemeester, schepenen en secretaris

4 generaties Van Ermen, samen honderd jaar dirigent van De Ware Vrienden in Kortrijk-Dutsel

De Ware Vrienden uit Kortrijk-Dutsel, een van de oudste fanfares van het land vieren dit jaar een opmerkelijk jubileum. Reeds honderd jaar wordt de groep muzikaal geleid door een Van Ermen,4 generaties op rij.
Désiré Van Ermen werd aangesteld tot muziekmeester eind 1911, begin 1912. Hij bleef het stokje zwaaien tot in 1948, één jaar voor hij overleed. Zijn zoon, Emile Van Ermen nam de taak van dirigent over en bleef dit tot in 1961, toen hij jammerlijk overleed in een verkeersongeluk. Diens zoon Julien (pas 23 op dat ogenblik) volgde hem op en in 1994 gaf hij de dirigeerstok door aan zijn dochter Ria, die nu nog steeds zowel het harmonieorkest als het instaporkest muzikaal leidt. Want het dient gezegd, de rol van dirigent beperkt zich niet alleen tot het zwaaien met een stokje. Hij (of zij) is namelijk ook verantwoordelijk voor de muziekkeuze en voor de muzikale opleiding van de spelende leden. Al wordt die laatste rol de laatste jaren eerder door de muziekacademie verzorgd. Maar toch is het in het instaporkest dat de jonge muzikanten hun eerste ervaring op doen in het samen spelen, en daarbij is de taak van de dirigent zeker niet te onderschatten.
Het feit dat een muziekvereniging meer dan honderd jaar geleid wordt door opeenvolgende generaties van dezelfde familie is zo uniek, dat dit ook passend gevierd werd op 3 februari 2012. Na een ontvangst in het gemeentehuis door burgemeester Hans Eyssen en schepenen Ann Spaepen en Rudy Janssens werd er verder gefeest en gemusiceerd onder leiding van Julien en Ria in de thuiszaal van de vereniging, zaal De Tromp.
Er loopt nog steeds een gelegenheidstentoonstelling in de inkomhal van het gemeentehuis. Aan de hand van foto’s, documenten en memorabilia wordt de geschiedenis van 100 jaar dirigentschap door de familie Van Ermen voorgesteld. Deze tentoonstelling is vrij te bezichtigen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.

In onze rubriek In Beeld vind je enkele foto's van de ontvangst en de receptie op het gemeentehuis